הפרעות אישיות, טראומות: שני מפגשים ראשונים בקורס "רזי השדכנות"

מפגש ראשון בקורס שדכניות מבית 'לחיים ולברכה': הפרעות אישיות – זיהוי מוקדם

במפגש הראשון הועברה הרצאה מאלפת מאת הגב' טובה הניג, מאבחנת ומטפלת בקשיים התנהגותיים חברתיים ורגשיים, יועצת זוגית. בדבריה עמדה על הדרכים לזיהוי מוקדם של בעיות שונות שעלולות להוות אבני נגף מורכבות בנישואין: הפרעות אישיות, לקויות תקשורת ומחלות נפש. הגב' הניג הרחיבה על המאפיינים האישיותיים המהווים נורות אזהרה לבעיות השונות. היא לימדה כיצד ניתן לאתר מאפיינים אלה הן בשלבי הבירורים הן לאורך הפגישות. בנוסף לידע המקצועי אודות ההפרעות השונות, העניקה הגב' הניג כלים מעשיים לבדיקת בן הזוג המיועד. השדכניות העשירו את ארגז הכלים המקצועי שלהן במידע רלוונטי, שיהיה להן לעזר בהכוונת המשתדכים המתלבטים ובניווט מקצועי של רקימת השידוכים במלאכת מחשבת.

טעימה מעשית: חשוב לשים לב בפגישה לאופי התקשורת עם המיועד/ת. אחרי הפגישה, לנתח לעומק על פי המאפיינים הבאים – קשר עין, שיח הדדי או חד צדדי, הקשבה או קטיעה. האם הבחור/ה מגלה רגישות? מקובע/ת או זורם/ת ונינוח/ה? איך מתייחס/ת בדבריו/ה לאחרים – אילו מידות זה משקף?  

 

מפגש שני בקורס שדכניות מבית 'לחיים ולברכה': טראומות בעקבות פגיעות, השלכות על הזוגיות

המפגש השני התמקד בטראומות הנגרמות בעקבות פגיעות, ונמסר על ידי הגב' יונינה פלנברג, רכזת המגזר הדתי והחרדי במרכז הארצי לסיוע לנפגעות, ומנחת סדנאות. בדבריה עמדה על ההשלכות הקשות של פגיעות שמהותן חדירה לפרטיות האדם, ללא רשותו. האופן בו נחווית הפגיעה אצל האדם אינו נמדד על פי הגדרות החוק לפגיעה קלה/ חמורה, אלא משתנה ואינדיבידואלי. קיומה של טראומה ועוצמתה תלויים בנתונים האישיים של הנפגע, בהתייחסותו לפגיעה ובחוויה האישית שלו.

החוויה צפה ועולה לקראת חיי נישואין, ועלולה להוות קושי ממשי בבניית הקשר הזוגי ובשלמות הנישואין. הגב' פלנברג הרחיבה על המשמעויות של הטראומה, על תחושת איבוד השליטה והצורך החשוב להחזיר את השליטה לנפגע/ת בתהליך נכון ומרפא, והדגישה את החובה לתת את הדעת ולטפל בטראומה לפני בניית הבית, ודווקא אצל מי שהוסמך והתמחה בתחום זה.

טעימה מעשית: הקשבה איכותית ואמיתית מסייעת ויש לה משמעות טיפולית בנפגעים/ות. הריפוי הוא בכך שהאדם יהיה שותף פעיל שמשקיע בתהליך הטיפול – לא יעיל 'לעשות בשבילו'. טיפול נכון – דווקא אצל המומחים בתחום הפגיעות.

מאמרים באותו נושא