מפגש שלישי בקורס "רזי השדכנות": חרדות, בעיות נפשיות, אתיקה מקצועית ועוד

מפגש שלישי בקורס שדכניות:

המפגש השלישי כלל הרצאות מפי שני מרצים, הראשונה בנושא חרדות, והשנייה – הרצאה המסכמת את הנושאים שנלמדו עד כה, הפרעות אישיות, טראומות וחרדות – כולן מתחום הבעיות הנפשיות.

הפסיכולוגית ד"ר אילנה ישראל לימדה על מקור הבעיה של תקיעוֹּת בשידוכים – כאשר הקושי בקבלת החלטות מתמשך וחוזר על עצמו, ייתכן שזוהי בעיה פתולוגית של OCD, חשיבה אובססיבית – כפייתית, שמציפה את האדם בספקות ובלבטים ולא מאפשרת לו להתקדם בחיים. הספקות מלווים את הפגישות, השידוכים, האם להתחתן או לא, האם זה בן/ת הזוג המתאים/ה לי או לא, ומופיעים גם אחרי החתונה – האם היה נכון להתחתן או לא. ד"ר אילנה ישראל עמדה על מאפייני החשיבה החרדתית – אובססיבית. היא הציגה קריטריונים לזיהוי ולהבחנה בין ספקות וחששות טבעיים ונורמטיביים המלווים כל אחד ואחת בשלבים המכריעים של שידוך וחתונה, לבין חשיבה לא בריאה שמפריעה להשתדך, להתחתן ולשמוח בנישואים. בדבריה גם עמדה על השלכות בעיית OCD ועל חשיבות הטיפול המאפשר לאדם לבנות בניין יציב וקשר בריא.

ההרצאה המסכמת את שלל ההפרעות הנפשיות הועברה ע"י הפסיכיאטר ד"ר חנוך מיודובניק. הוא סיכם באופן בהיר ומקצועי את ההבחנות בין סוגי הבעיות השונות, הפרעות אישיות, תסמונות מוחיות אורגניות, פסיכוזות ועוד. תחת הכותרת 'מצוקות הקשורות בקשרים בין אישיים' מנה ד"ר מיודובניק תופעות שונות המהוות נורת אזהרה ויש לתת עליהן את הדעת: קושי בקבלת החלטות, קשר מהיר מדי, שינויים ברצף הקשר, תלותיות יותר, היסטוריה של ניצול או קשרים פתולוגיים, ועוד. בנוסף, עסקה ההרצאה באתיקה המקצועית המצופה משדכנית. הוצגו קריטריונים ומאפיינים חשובים בעבודת השדכניות, שכאשר מודעים אליהם ומיישמים אותם – הופכת מלאכת השדכנות למקצועית ואיכותית. כך לדוגמה דיסקרטיות ושמירת הפרטיות הן במידע הן בתמונות, פגישה אישית עם המועמדים, מה בין חטטנות לחקירה רצינית, מה בין העברת מידע נחוצה לרכילות, אחריות, האם ומתי מספרים מידע לא נוח ועוד.

השדכניות המשתתפות מביעות משובים מלאי הערכה בסיום כל מפגש, ומודות על המידע המרתק, המעצים, הנחוץ והפרקטי כל כך.

טעימה מעשית: למתקשים להחליט, תרגיל שיעזור להבין ולהתמקד באישיות המתאימה כבן/ת זוג. לאסוף ולהעלות על הכתב במשך כמה ימים את כל התכונות  שמכירים, עד שמגיעים ל-100 תכונות. לאחר מכן לחלק אותן לחיוביות ושליליות, ולדרג בכל תחום כ-20 תכונות באופן הירארכי, מהן התכונות החיוביות והחשובות ביותר שיהיו בבן/ת הזוג, ומהן השליליות ביותר, אלה שמהוות קו אדום. התכונות שדורגו במקומות הראשונים, הן בצד החיובי הן להפך, יהוו מפה מכוונת בבחירת בן/ת הזוג ובביצוע החלטה.

 

 

מאמרים באותו נושא