מפגש רביעי בקורס שדכניות: שידוכים לבעלי מוגבלות גופנית

המפגש הרביעי בקורס השדכניות מבית 'לחיים ולברכה' עסק בנושא "שידוכים לבעלי מוגבלות גופנית". ד"ר אביה רוזנטל, רופאת נשים במרכז הרפואי לניאדו, העוסקת ביילוד, גניקולוגיה ופריון, העבירה הרצאה מקצועית, עשירה בידע חיוני ובכלים חשובים לשדכניות.

ההרצאה המרתקת הקיפה את הנושא באופן יסודי, ונגעה בנושאים שונים:

תופעות ומחלות עימן מתמודדים המועמד או המועמדת – איסוף מידע נחוץ על המחלה, תרופות קבועות, אשפוזים, השלכות המחלה השונות. ד"ר רוזנטל הצביעה על הצורך בבדיקת עומק המתבססת על מקורות מהימנים. ניתן לבקש ויתור על סודיות רפואית, או לפחות מכתב מהרופא המטפל ובו פירוט מידע שיספק תשובות לשאלות אודות השפעת המחלה על משך ואיכות החיים ועל הדור הבא.

הנושא הבא היה גנטיקה – מחלות תורשתיות הקיימות במשפחה, הדורשות בדיקה והבנה מהי ההשפעה הגנטית על המועמד הבריא. האם הוא נשא של הגן הפגום, והאם נשאים של גנים מסוג זה צפויים בוודאות או בסבירות גבוהה / נמוכה לפתח את המחלה בהמשך החיים, או להוריש מחלות לדור הבא. ד"ר רוזנטל הסבירה בבהירות מתי ומה יש לשאול על גנטיקה, ומתי כדאי לדרוש בירור גנטי מקצועי.

בנוסף עסקה ההרצאה בנושא שילובים והתאמות נכונות בין משודכים בעלי מגבלות גופניות שונות. באילו מקרים שילוב של בעיות זהות הוא מומלץ ויקל על החיים המשותפים, באילו מקרים דווקא שילוב כזה יהווה חיסרון, הן מבחינת התפקוד היומיומי הן מבחינת החמרת הסיכון להעברת המחלה לדור הבא, ואילו מקרים דורשים ייעוץ גנטי מקצועי להכוונה מדויקת.

לסיום, סיכמה ד"ר רוזנטל את תפקיד השדכנית בשידוכי מתמודדים עם מגבלות ובעיות פיזית. בין הדברים היא מנתה את הדרישה מהצדדים לכנות, שיתוף ושקיפות, הגישה שלכל אחד מגיע להקים בית נאמן בישראל, ענווה והבנה שרק המועמד עצמו יודע על מה הוא יכול ועל מה אינו יכול להתפשר גם אם הוא בעל מוגבלות פיזית קשה, רמת חשד גבוהה מול סיפורים משפחתיים, מחלות כרוניות שמוצגות כקלות, חוסר רצון של המשפחה למסור מידע רפואי וכדו'.

טעימה מעשית: כאשר ישנה מחלה או בעיה פיזית אצל המועמד או ברקע המשפחתי, אין להסתפק במידע כללי ושטחי. חשוב לערוך בירור יסודי המסתמך על אנשי מקצוע, ולבדוק את ההשפעות המעשיות של הבעיה על חיי היום יום האישיים והזוגיים, על בניית הבית, פוריות, ילודה והורות. ועוד טיפ חשוב לשדכניות (וגם למשתדכים/ות): קשר עם רופא ידיד ירא שמיים תמיד יעזור.

מאמרים באותו נושא