מפגש חמישי בקורס שדכניות: ליווי שידוכים מאתגרים

המפגש החמישי בקורס השדכניות מבית 'לחיים ולברכה' עסק בליווי זוגות מיוחדים, ונגע בדילמות מעשיות של השדכניות מתוך השטח. ההרצאה הועברה על ידי בן פרהט, מנתח התנהגות. בדבריו התמקד בעקרונות ובהדגשים חשובים בעבודת השדכנות, ביניהם:

  • לא להפוך את האבחנה או הלקות ל'כותרת' של האדם, ולחלק המרכזי ביותר של חייו. לזכור שכל אדם הוא עולם בפני עצמו, עם יכולות, תכונות, רקע, העדפות ועוד, ובנוסף מתמודד עם המגבלה הספציפית. גם כשבוחנים את הלקות עצמה, יש לזכור שהמשמעות של כל לקות או בעיה אף פעם אינה אחידה אלא משתנה מאוד מאדם לאדם. אותה הבעיה יכולה להתבטא בצורות שונות לחלוטין, החל מהפרעה פעילה שמשבשת את התפקוד התקין ועד להפרעה בעוצמה נמוכה שמטופלת או טופלה בעבר ומאפשרת לאדם יציבות, איזון וקיום אורח חיים נורמטיבי.

למעשה: השאלה אינה אם לקות X מתאימה לבעיה Y. השאלה היא אינדיבידואלית, ולכן חשוב לערוך היכרות עם המשודכים, וכך להתאים לא בין 'בעיות' אלא בין אנשים, על כל סך הנתונים שלהם.

  • לעיתים קרובות המועמדים או בני משפחתם תולים תקוות שהנישואים יפתרו את הבעיות וישקמו את האדם, מתוך מחשבה שכאשר תהיה סיבה לקום בבוקר, לקחת אחריות על המשפחה וכו', האדם ייקח אחריות ויתפקד כנדרש. זוהי טעות, חובה לבחון את המצב התפקודי בהווה. בשום אופן אין לסמוך על שידוך וחתונה שיבצעו תהליך שיקומי. האדם צריך כשירות בסיסית לנישואים, תפקוד יומיומי תקין ולקיחת אחריות. כאשר התנאים הבסיסיים לא קיימים יש לטפל בכך לפני שלבי השידוכים בכדי להגיע למסוגלות הנדרשת להקמת בית.

למעשה: מעבר להכרת התופעה עימה מתמודד המועמד, על הגדרותיה המקצועיות, חשוב מאוד לשאול שאלות על התנאים ועל המצב התפקודי הנוכחי של המועמד, על חייו היומיומיים, עיסוקיו וקשריו עם משפחה, חברים וקהילה, שאלות שייתנו אינדיקציה משמעותית.

ועוד שאלה חשובה: מי רוצה בשידוך ומה המניע, האם זהו רצון הסביבה והמשפחה עבור המועמד? האם המועמד עצמו מבין את המשמעות של חיי נישואים, והוא מוכן, מסוגל ורוצה להשתדך ולהתחתן.

כמו כן, הועלו עקרונות חשובים נוספים, כמו החשיבות בקבלת חוות דעת מקצועית שלפעמים צריכה להוות תנאי להמשך הטיפול במועמד/ת, ועוד. דובר גם על גודל המשימה והשליחות של השדכניות שעוסקות בשידוכים עם אתגרים וצרכים מיוחדים אמיתית. הנכונות לסייע לאוכלוסייה גדולה זו, שהצורך שלהם זועק למרות שקולם אינו נשמע, נושאת בחובה אתגר גדול ושליחות עצומה.

מאמרים באותו נושא