בדרך הביתה – לפני שנשכור, חשוב לזכור

 

הוא מופיע בכל השאיפות והחלומות על העתיד שלנו: בניין עדי עד, בית חסידי, בית מלא אושר וברכה… ומעבר למשמעות העמוקה והמופשטת של הקשר הנבנה, אנחנו צריכים למצוא אחד כזה פיזי וממשי. בית. קירות, חדרים וקורת גג. איך עושים את זה?

בדרך לשכירת דירה, ומעבר לבירור ולהשוואה של מחירי שכר הדירה, אל תדלגו על הטיפים החשובים האלה:

לא ממבט ראשון
אל תמהרו להתלהב מהדירה הראשונה שראיתם – בדקו כמה אופציות. בחיפוש הדירה, קחו אתכם מישהו נוסף (אם אפשר איש מקצוע – עוד יותר טוב), שייתן חוות דעת אובייקטיבית.

טיפ-טיפה תשומת לב
בעיות של נזילות וצנרת הן נקודות תורפה של דירות ישנות בעיקר. בררו מתי הוחלפה הצנרת, בדקו את חדרי המקלחת והשירותים, התבוננו האם ישנם כתמי רטיבות ועובש בחדרי הרחצה, במטבח (חפשו סימני ריקבון בארונות המטבח) ובכלל בקירות הדירה או בתקרה. סיוד וצביעה לא פותרים בעיות נזילה וצנרת. בררו האם המים מחוממים על ידי דוד שמש (חסכוני משמעותית) או דוד חשמל, אל תתביישו להוריד מים בשירותים, לפתוח ארונות מטבח, לפתוח ברזים כדי לבדוק את לחץ המים, ולוודא את תקינות הדוד.

יש חשמל באוויר
בדירות ישנות תשתית החשמל עלולה להיות מקור לבעיות. ארונות חשמל שאינם עומדים בתקן עלולים לגרום לשרפה ולהתחשמלות, מדובר בסכנת חיים אמיתית. פתחו את הארון ובדקו שהקופסא מסודרת והחוטים לא חשופים, וודאו שיש מפסק פחת ובדקו שהוא קופץ ומנתק את זרם החשמל בבית בזמן התחשמלות. בדקו את ההארקה בבית, אפשר לקנות מברג מיוחד לבדיקה כזו, הוא עולה רק כמה שקלים ויכול להציל חיים.

הכול כלול
בדקו אם יש ריהוט חלקי, ואם כן חשוב לוודא מה הוא כולל. האם יש בדירה מזגנים? האם הם תקינים? האם יש מספיק שקעים תקינים במקומות הדרושים? מקומות אחסון – האם הם מספיקים לצרכים שלכם? איך החלונות והתריסים?  מה עם חנייה נגישה? איזה מנעול מותקן על הדלת? סורגים מומלצים בכל דירה, אך בדירת קרקע זוהי חובה. יש דברים שאפשר לדרוש מבעל הבית לתקן/ להתקין/ להוסיף – אך חשוב שהכול יהיה מסוכם מראש.

מחוץ לדלת
בחנו את הסביבה, הרחוב והשכונה. בדקו קירבה לבית הכנסת, לסופרמרקט, לתחבורה ציבורית שמתאימה לצרכים שלכם. האם יש מטרדי רעש באזור? התבוננו בחדר המדרגות, בלובי ואפילו בחדר האשפה – כל אלה מעידים על איכות השכנים. נסו לפגוש או לשוחח עם השכנים ולהתרשם, כמו גם לברר אם הבניין מיועד לשיפוץ בקרוב.

סך הכול לתשלום
תשלומי ארנונה וועד הבית אינם כלולים במחיר השכירות המוצע לכם, אבל אתם עתידים להרגיש אותם היטב. בררו מהו הסכום החודשי במדויק. הסכומים יכולים להגיע יחד עד למחצית משכר הדירה חודשי…

סדר עדיפויות חסידי
לפני ואחרי כל הבדיקות וההכנות, מעניין לראות מה הייתה ההכנה שערכו בבית הרבי הריי"צ לפני חתונתו. הרבי מתאר בהתוועדות (י' שבט תשכ"ד) את סדר העדיפויות היהודי האמיתי. בשונה מהמקובל כיום להוציא כסף רב בכל ההכנות לחתונה, ולהשקיע בטיפוח החיצוני של הבית, מתוך זהירות גדולה ואזהרות למי שנכנס הביתה "כאן אסור לדרוך, את זה אסור ללכלך ושם אסור לנגוע… שמא יישאר כתם", אומר הרבי שאצל הרבי הריי"צ הסדר היה הפוך. הדירה שהוכנה לחתן ולכלה – הרבי הריי"צ וזוגתו הרבנית – לא הייתה אפילו דירה בפני עצמה, אלא חדר שבנו והוסיפו לבניין הקיים, וההכנה הראשונה שערכו במקום הייתה שהכניסו למקום תינוקות של בית רבן עם ה'מלמד', שילמדו שם תורה. מדובר על תשב"ר שהיו מילדי העניים, והם אלה שנבחרו לחנוך את הבית החדש. "זוהי הוראה כיצד יהודי צריך לייסד את ביתו, "כי תבנה בית חדש", כך עושים את חינוך הבית ולאחרי זה ביכולתו להיות בניין עדי עד, עד כפשוטו בית מלא ברכת ה'" (התוועדות י"א שבט תשכ"ד).

בהתאם למהות הבית שייבנה בדירה – בית מקדש מעט, בית חב"ד, בית תורה, תפילה ומעשים טובים – לפני הכול נכניס לבית דברי קדושה. הרבי הורה להכניס לפני הכול סידור וחת"ת, בנוסף למנהג הידוע להכניס לחם ומלח. וכן נוהגים שבכל בית יהיו הספרים 'כתר שם טוב' של הבעל שם טוב, 'אור התורה' של המגיד ממזריטש, 'שולחן ערוך אדמו"ר הזקן' ו'קיצור שולחן ערוך', ספרים בהם מובאים דברי חז"ל על התורה, ספרי הלכות ועוד – בית מלא ספרים.

ומה עוד? מזוזות כשרות לכל הפתחים בדירה, קופות צדקה בחדרים ועוד אחת במטבח, קבועה על הקיר (כך הופך הבית עצמו לבית של צדקה), תמונה של הרבי. ברוכים הבאים לבית חב"ד!

מאמרים באותו נושא